Część 1: Jak pisać teksty, które przyciągną czytelników?

Pisanie poprawnych i przyciągających uwagę tekstów do publikacji w internecie nie jest trudną sztuką. Pamiętaj o kilku prostych zasadach, dzięki którym poprawisz jakość swoich artykułów i zwiększysz zainteresowanie czytelników. Sprawdź!

Najpierw to, co najważniejsze

Konstrukcja tekstów dziennikarskich powinna mieć układ tak zwanej odwróconej piramidy. Najprościej rzecz ujmując oznacza to, że najważniejsze informacje należy umieścić na początku, następnie pisać o szczegółach, a na koniec o wątkach pobocznych. Taki sposób budowania tekstu jest odpowiedzią na sposób czytania typowego odbiorcy – przeciętny internauta liczy na skondensowaną dawkę informacji, a z badań wynika, że znikomy procent zapoznaje się z artykułami w całości. Dlatego najważniejsze informacje należy umieszczać na początku, by zwiększyć szanse, że odbiorcy je sobie przyswoją, a na koniec pozostawić te, których pominięcie przez czytelników nie zaburzy poprawnego przekazu wiadomości.

Wizualne urozmaicenie

Jeśli chcesz, by stworzony przez Ciebie artykuł nie zniechęcił czytelników, unikaj publikowania opasłych „elaboratów” złożonych z jednolitych bloków tekstu. Będący w ciągłym pośpiechu współcześni odbiorcy, tak naprawdę skanują treści wzrokiem. Dlatego konstruuj swoje artykuły tak, by ułatwić czytelnikom zapoznanie się z ich treścią. Co więcej, czytelne urozmaicenie tekstu pozytywnie wpływa na pozycjonowanie Twojej strony piłkarskiej (przeczytaj więcej na temat pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania).

  • Podziel tekst na wyraźnie oddzielone akapity.
  • Zastosuj śródtytuły.
  • Umieszczaj linki opisowe (unikaj linków w formie „kliknij tutaj” lub „zobacz więcej” – stosuj opisy, które ułatwią zidentyfikowanie treści i umieść w nich słowa kluczowe, np.: „przeczytaj relację z meczu Wisła Kraków – Legia Warszawa).
  • Wyróżniaj najistotniejsze słowa czy frazy poprzez ich pogrubienie lub podkreślenie.
  • Umieszczaj cytaty.
  • Stosuj wypunktowane listy.
  • Wstawiaj obrazki i filmy (nie zapomnij o tekście zastępczym obrazka).

Angażuj czytelników

We współczesnym Internecie o wartości Twoich publikacji często decyduje liczba „lajków”, udostępnień czy komentarzy. Trudno jest przyciągnąć odbiorców informacjami, które niewielu interesują. Użytkownicy oczekują treści stosunkowo krótkich, wzbudzających emocje i możliwych do szybkiego przyswojenia. Stąd ogromna popularność zabawnych zdjęć o tematyce piłkarskiej, filmików przedstawiających piękne bramki, głupie błędy zawodników, kibicowskie oprawy czy sytuacje, w których piłkarzom puszczają nerwy. Możliwość stworzenia atrakcyjnych materiałów nie zdarza się często, ale gdy już je zdobędziesz – wypromuj je! Facebook, Twitter, Wykop i inne serwisy społecznościowe stoją przed Tobą otworem, a dostarczając intrygujących treści, nie musisz martwić się o zaangażowanie czytelników.

Wypróbuj coś nowego

Relacje z meczów, informacje organizacyjne czy oficjalne komunikaty klubu to niektóre z podstawowych treści, które publikujesz na swojej stronie. Warto pomyśleć o innych, nieco ciekawszych tematach, które skutecznie przyciągną czytelników. Znakomicie sprawdzają się wywiady z zawodnikami, członkami sztabu szkoleniowego czy zarządu klubu. Wcale nie muszą być długie – czasem wystarczy krótka rozmowa po meczu lub kilkunastominutowa pogawędka przez telefon. A może krótkie, kilkupunktowe ankiety dotyczące zainteresowań czy celów sportowych, które rozdasz zawodnikom i poprosisz o wypełnienie? Materiału starczy na wiele publikacji, a sympatycy klubu chętnie poczytają o swoich ulubieńcach. Użytkownicy lubią także wszelkiego rodzaju głosowania i rankingi. Skorzystaj z dostępnego modułu ankiet, by zapytać czytelników o najlepszego zawodnika rundy jesiennej czy największy transferowy niewypał.

Pisanie tekstów do Internetu rządzi się nieco innymi prawami niż tworzenie tradycyjnych materiałów. Zastosuj powyższe porady, by tworzyć treści, które użytkownicy Twojej strony przeczytają z przyjemnością!

W drugiej części poradnika dla zaawansowanych Użytkowników Futbolowo.pl dowiesz się, jak skutecznie wypromować swoją stronę piłkarską.