Część 3: Jak robić dobre zdjęcia piłkarskie?

Część 3: Jak robić dobre zdjęcia piłkarskie?

Piłka nożna to walka, tempo, ruch. Niełatwo uchwycić na zdjęciu wszystkie emocje związane z widowiskową akcją czy piękną bramką, ale warto próbować, bo osiągane efekty mogą dać ogromną satysfakcję i przyciągnąć na Twoją stronę prawdziwe tłumy.

Dobra strona piłkarska na Futbolowo.pl to nie tylko ciekawe, wciągające teksty, ale i bogate galerie zdjęć. Fotografie są bardzo chętnie oglądane zarówno przez kibiców, jak i samych zawodników, dlatego warto poświęcić ich tworzeniu trochę czasu.

Nie tylko lustrzanka

Rynek sprzętu fotograficznego jest ogromny i w każdym przedziale cenowym można przebierać w ofertach. Jaki aparat nada się do tworzenia dobrych zdjęć piłkarskich? Oczywiście najlepiej posługiwać się lustrzanką (nawet najtańszą), ale współczesne aparaty kompaktowe również sporo potrafią. Jeżeli nie masz możliwości skorzystania z lustrzanki, to pamiętaj, aby wybierać sprzęt, który umożliwia manualną korekcję ustawień czasu naświetlania, otwarcia przysłony (f) oraz czułości matrycy (ISO). Umiejętnie manipulując tymi wartościami, osiągniesz znacznie lepsze efekty niż w trybach zautomatyzowanych (nawet w trybie dedykowanym fotografii sportowej).

Zatrzymaj ruch

Wydarzenia na boisku dzieją się błyskawicznie. Aby zatrzymać je w kadrze, trzeba dobrać odpowiednio czas naświetlania, czyli określić jak długo migawka będzie otwarta. Do skutecznego „zamrożenia” obrazu konieczne jest ustawienie czasu na poziomie przynajmniej 1/400 sekundy. Dłuższe czasy (rzędu 1/300 czy 1/200 sekundy) mogą spowodować, że na przykład kopiąca piłkę noga będzie rozmazana. Jeszcze dłuższe czasy (rzędu 1/60 sekundy i więcej) wymagają bardzo pewnej ręki lub postawienia aparatu na statywie – w przeciwnym razie cała fotografia będzie rozmazana. Jeżeli warunki na to pozwalają (jest słonecznie), z powodzeniem możesz ustawić krótszy czas naświetlania (np. 1/2000 sekundy) – nawet przez tak niedługą chwilę do aparatu wpadnie wystarczająca ilość światła, a kadr będzie perfekcyjnie ostry.

Przy korzystnym oświetleniu czas otwarcia migawki na poziomie przynajmniej 1/800 s. zapewni skuteczne "zamrożenie" obrazu. Widać nawet wyrwane fragmenty murawy.

Fotografowanie pod słońce sprawi, że sylwetki zawodników będą słabo oświetlone. Staraj się wybierać takie miejsca, by słońce było za Twoimi plecami.

Wpuść więcej światła

Drugim czynnikiem decydującym o jakości Twojego zdjęcia jest przysłona, określana wartościami „f” (f2.8, f4.0, f5.6 itp.) Im przysłona jest otwarta szerzej (czyli im niższa wartość „f”), tym więcej wpadnie światła. Warto wybierać taki sprzęt, który umożliwia ustawienie jak najniższej wartości „f” (np. f2.8). Dzięki temu uda się zrobić jasne zdjęcia nawet w pochmurny dzień albo przy słabym, sztucznym świetle. Szerokie otwarcie przysłony (czyli niska wartość „f”) spowoduje także pomniejszenie tak zwanej głębi ostrości (GO). Innymi słowy – ostre będzie tylko to, co na pierwszym planie, a obiekty znajdujące się poza pierwszym planem staną się rozmyte.

Szersze otwarcie przysłony (f2.8 - f3.5) sprawi, że ostry będzie tylko pierwszy plan, a elementy umieszczone dalej staną się zamazane.

Nie przesadź z czułością

Trzecim elementem, na który powinieneś zwrócić uwagę jest czułość (ISO). Im wyższą ustawisz wartość ISO, tym jaśniejszy będzie zapisany obraz. W słoneczny dzień z powodzeniem wystarczy czułość na poziomie ISO 100 – wyższa może spowodować prześwietlenie zdjęcia. Gdy robi się ciemniej, powinieneś wybrać ISO 400, 640 czy nawet 1000. Nowoczesne aparaty umożliwiają ustawienie czułości nawet na poziomie ISO 64000, ale fotografując przy naturalnym świetle takie wartości do niczego się nie przydadzą. Poza tym pamiętaj, że im wyższą czułość ustawisz, tym więcej pojawi się na zdjęciach szumów (ziarna). Wartość graniczna zależy od sprzętu, który posiadasz – starsze aparaty mogą szumieć już przy ISO 2500, a nowsze dopiero przy dziesięciokrotności takiej czułości.

W niektórych warunkach nawet manipulowanie ustawieniami nie pomoże. Złe warunki oświetleniowe zostały zrekompensowane dłuższym czasem otwarcia migawki (stąd nieostry zawodnik na pierwszym planie) oraz wyższą czułością (stąd szumy).

Poszukaj odpowiedniej kombinacji

Cała sztuka polega na właściwym dobraniu wartości migawki, przysłony i czułości do panujących warunków. Samodzielnie musisz sprawdzić, jakie możliwości ma Twój sprzęt, ale przykładowe kombinacje mogą wyglądać następująco:

  • Słoneczny dzień: migawka 1/2500 s., przysłona f3.5, ISO 100.
  • Pochmurny dzień: migawka 1/800 s., przysłona f2.8, ISO 500.
  • Sztuczne światło: migawka 1/400 s., przysłona f2.8, ISO 3200.

W przypadku fotografii sportowej, tak jak i w samym sporcie, trening czyni mistrza. Masz już solidne podstawy, więc nie pozostaje Ci nic innego, jak tylko wziąć aparat i iść na mecz robić zdjęcia! Metodą prób i błędów przekonaj się o możliwościach własnego sprzętu, naucz się go podczas różnych warunków atmosferycznych i po pewnym czasie dojdziesz do perfekcji!

Pamiętaj, że nie trzeba mieć sprzętu wartego wiele tysięcy złotych, by zrobić dobre zdjęcie sportowe. Czasem wystarczy pomysł na ciekawe, nietypowe ujęcie, szczypta determinacji i trochę cierpliwości, by wyczarować fotografie, które przyciągną na Twoją stronę piłkarską setki internautów.

do góry więcej wersja klasyczna
Wiadomości (utwórz nową)
Brak nieprzeczytanych wiadomości